Kapat

İkinci Eldeki Fiyat Artışlarına İthal Araç Çözümü

blank
blank

İkinci el otomobil fiyatlarındaki yüksek artışlara gelen şikayetlere hükümet el koymak üzere çalışmalara başladı. Belli yaş altındaki ikinci el otomobiller için ithalat izni gibi önlemlerin uygulamaya geçirilmesi gündemde. Bireysel ya da ticari işletmelerin pandemi ve kur etkisini gerekçe göstererek suni olarak araç fiyatlarını şişirdiği gerekçesi ile konu ile ilgili çalışmalar başlatıldı. Fiyat artışlarının ekonominin sağlıklı işleyişi aleyhine olumsuz söylentilere ve algılara neden olduğu düşünülüyor. İkinci el otomobil piyasasına odaklanan hükümetin gündeminde, piyasanın sağlıklı işleyişi için alınabilecek tüm önlemlerin olduğu söyleniyor. Bir süre önce de Rekabet Kurumu, kurumsal markaların da içinde bulunduğu ikinci el araç ticareti yapan işletmelerde denetimler uygulamış ve fiyat artışlarıyla ilgili incelemeler başlatmıştı.

NELER YAŞANDI?

Türkiye’de 2019’un son çeyreğinden itibaren yaşanan stok sorunu devam ediyor. Mart-nisan aylarında pandemi nedeniyle fabrikalarda üretimin durması araç tedariki sorununu büyüttü. Normalleşmeyle birlikte fabrikalarda üretim iki aylık bir sürenin ardından yeniden başladı. Ancak bu da çare olmadı. Çünkü fabrikalar alınan pandemi önlemleri nedeniyle tam kapasite çalışamıyor. Siparişleri yetiştirmekte zorlanıyorlar. Sıfır kilometre araç temininde yaşanan zorluklar talebi ikinci el pazarına kaydırdı. Bu sebeple ikinci el otomobil fiyatlarında ciddi artışlar yaşandı. Fiyat artışları da araçları tüketicilerin gözünde yatırım aracına çevirdi.

5 MİLYON ADET ARAÇ SATILDI

İkinci el otomobil satışlarında hareket devam ediyor. Eylülde ikinci el otomobil satışları bir önceki aya göre yüzde 10 arttı. 2019’un aynı dönemine göre artış yüzde 23 oldu. Yılın ilk 9 ayındaki artış ise 5 milyon 87 bin 463 adet olarak gerçekleşti. 2019’da ikinci el araç pazarında 7.6 milyon adetle rekor kırıldı. 2020 sonunda da satışların 8 milyon adetin üzerine çıkarak rekor tazelemesi bekleniyor.

YÜKSEK KÂR ETTİLER

Cebinde parası olan, döviz, altın yerine otomobile yatırım yapmaya başladı. Bu durum birçok insanı ikinci el ticaretine yöneltti. Ek iş olarak oto al-sat yapmaya başlayanlar oldu. Piyasadaki arz talep dengesi özellikle sanal ortamda fiyatların şişmesine neden oldu. Birçok satıcının otomobillerine piyasada karşılığı olmayan yüksek fiyatlar koyduğu görüldü. Bu durum piyasada kartopu etkisi yaparken, fiyatları sunni şekilde yukarı çekti. Ayrıca piyasaya yeni sunulan modelleri bayilerden toplayan al-sat’çılar ikinci el otomobil pazarında bu araçları, liste fiyatlarının çok üstünde yaklaşık 30-100 bin TL arasında kâr marjıyla sattılar.

blank